Dit Seizoen

Rondleiden in tijden van Corona.

Gelukkig kan er in de musea nog steeds rondgeleid worden. Daarbij nemen we de RIVM-maatregelen in acht en gelden de volgende Covid19 ‘Guidelines’:

  • Mondkapje in de musea verplicht
  • Kleine groepjes (max 7) met aangepaste prijzen
  • Gebruik van fluisterset om anderhalve meter afstand te bewaren

Ik bied als eerste nieuwe tentoonstelling de rondleiding in de Hermitage aan.

~


‘Romanovs in de ban van de Ridders’

vanaf 7 november

In deze tentoonstelling toont De Hermitage een groot deel van de spectaculaire verzameling middeleeuwse kunst die De Romanovs vooral in de 19de eeuw verzamelden.

In de tijden van renaissance en verlichting werden de Middeleeuwen als primitief en onontwikkeld beschouwd. Woorden als vandaal, barbaars en zelfs Gothisch waren scheldwoorden, afgeleid van de volkeren die de klassieke beschaving bedreigden en wie het zelf aan beschaving ontbrak. Maar eind 18de eeuw begon men juist het zuivere en natuurlijke van die tijd te verheerlijken en in de 19de eeuw woedde in Europa een ware middeleeuwse rage. De puissant rijken lieten sprookjeskastelen bouwen en in die kastelen hoorden middeleeuwse harnassen, schatkisten, boeken en meubels alsof dat alles nog van je voorvaderen kwam.

Catherina de Grote dronk in haar middeleeuwse buitenverblijf al thee uit haar gotische servies.  Haar zoon Paul liet zich zelfs tot ridder slaan. Hij trad toe tot Maltezer Orde, wierp zich op beschermheer en besteeg de daartoe door hem zelf ontworpen gouden troon.

Sommige tsaren wisten een immense verzameling middeleeuwse kunstschatten te verwerven door complete verzamelingen op te kopen. Heel Parijs was in 884 in shock toen Alexander III een veiling deed afblazen omdat hij de hele collectie voor aanvang opkocht. Het bedrag van 5,5 miljoen frank werd beschouwd als een koopje (de Eiffeltoren kostte later 7,5 miljoen frank).

De tentoonstelling kent een aantal thema’s, zoals een zaal rond het manuscript van de Roman de la Rose. Dit miniaturenboek was dé bestseller van de middeleeuwen, prachtige miniaturen illustreren een opvoedend liefdesverhaal. Tsaar Nicolaas I noemde zijn vrouw Witte Roos en met hun harmonieuze huwelijk werden zij gezien als een sprookjeskoppel met Nicolaas werd de ridderlijke tsaar genoemd. Toen bij het grootste riddertoernooi dat Nicolaas organiseerde alles in de soep liep omdat de harnassen uit elkaar vielen of het vizier van Nicolaas steeds dichtklapte kregen de ridder wel de slappe lach en zijn vrouw deed hartelijk mee.

Naast de originele middeleeuwse juwelen, beeldjes en schilderijen (Cranach, Bronzino) zien we ook een deel van de verzameling neogotische objecten.

Hoofse liefde, ridders en romantiek, een verzameling middeleeuwse kunst waar u als in een sprookjesverhaal doorheen wordt geleid.